Sí que estic d'acord amb respecte a l'afirmació de que les propostes educatives a distància com l'e-learning han de redefinir els rols de docent i estudiant amb respecte a l'educació convencional o tradicional.
Per justificar la meva resposta utilitzaré l'article d'Alejandra Bosco y David Rodríguez (2008) Docencia virtual y aprendizaje autónomo:Algunas contribuciones al EEES. Aquest article afirma que aquest tipus de docència ha de donar un major protagonisme a l'estudiant en el seu procés d'aprenentatge, la formació ha d'estar basada en el desenvolupament de competències, l'adquisició d'eines d'aprenentatge per part de l'alumnat, desenvolupament de nous coneixements i habilitats per part del professorat,incorporació de les TIC als processos d'ensenyament-aprenentatge i una comunicació interpersonal i treball en equip.
l'E-learning ha de tenir un disseny on es creein espais on els estudiants parlin i es comuniquin permanenment, com foros, chats, blogs, etc. S'han de combinar tasques individuals amb d'altres col·lectives, s'ha d'oferir un calendari detallat de les tasques del curs, incorporar guies i recursos per a la realització autonoma de les activitats, estimular la motivació, i participació de l'alumnat, incorporar documents de consulta sobre el contingut en diferents formats, mantenir de forma periòdica el tauler de notícies del professor, establir públicament els criteris d'avaluació i oferir tutorització i feedback continu entre professorat i alumnat. Aquest tipus d'educació està centrat en l'alumnat i les seves necessitats però amb la col·laboració de tots, té un enfocament pedagògic col·laboratiu, no es tracta d'una educació memorística sinó de construciió entre els diferents agents que intervenen.
Crec que els exemples que poses són molt adients i que haurien de seguir-se per arribar a una metodologia o pedagogia de l'interactivitat. De tota manera, considero que hauries d'haver parlat més sobre el rol que adquireix el docent i el discent, és a dir, que a tot dos se'ls considera iguals i l’única diferència es que el docent és el facilitador i guia de l’aprenentatge , però cal deixar clar que ell també estarà aprenent al llarg de tot el procés. Així doncs, l’objectiu es que s’aprengui per descobriment i no per instruccions, que es cooperi i es col·labori per arribar a la construcció del coneixement i que tothom ha de participar amb un alt grau de compromís amb la resta de membres.
ResponElimina